دارالقرآن حاملان نور تبریز

وبلاگ دارالقران حاملان نور تبریز ـ خیابان استاد محمد تقی جعفری (ره)

دارالقرآن حاملان نور تبریز

وبلاگ دارالقران حاملان نور تبریز ـ خیابان استاد محمد تقی جعفری (ره)

خواص معنوی سنگ عقیق

از بین بردن فقر

امام رضا(ع) درباره یکی از خواص عقیق می فرماید: « (در دست کردن انگشتر) عقیق،‌فقر را از بین می ‌برد و دست کردن آن نقاق را نیز نابود می کند.»

امام صادق(ع) در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرموده: «خیلی عجیب است که شخصی در دستش انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار(پول) نداشته باشد.»

امام رضا(ع) می فرمایند: «کسی که انگشتری با نگین عقیق در دست کند، فقیر نمی شود.»

۲- وسعت بخشیدن به رزق و بی‌نیاز کردن از مردم

بشیر از امام باقر(ع) پرسید: چه نوع نگینی را روی انگشترم قرار دهم، حضرت فرمود: « ای بشیر! چرا از عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید غافلی! همانا این سه، کوه هایی هستند در بهشت…. تا آن جا که فرمود: هر کس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ما اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم می گردد.»

۳- افزودن بر ثواب نماز

امیرمؤمنا علی(ع) می فرماید: « کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو رکعت، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند.»

۴- دور داشتن از قطع دست و خو ریزی شدید

روزی اعمش از اصحاب امام صادق(ع) به همراه حضرت در کنار قصر منصور دوانیقی ایستاده بودند که ناگهان مردی تازیانه خورده از خانه بیرون آمد. پس حضرت فرمود:« ای اعمش نگاه کن و ببین نگین انگشتر این مرد چیست؟» اعمش پیش رفته و خوب نگریست و گفت: یابن رسول الله، نگین انگشتر او عقیق نبود.

حضرت فرمود: «ای اعمش! بدان اگر نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی‌خورد. اعمش گفت: یابن‌رسول‌الله از خواص انگشتر عقیق بیشتر برایم بگویید؟ حضرت فرمود: دست کردن انگشتر عقیق، از قطع شدن دست محافظت می‌کند.» گفت‌: دیگر چه خواصی دارد؟ حضرت فرمود: «از خونریزی شدید نیز جلوگیری می‌کند.»

۵- تسریع در اجابت دعا و بر‌آوردن حوائج

امام صادق(ع) در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می‌فرماید: «خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می‌شود، با انگشتر عقیق باشد.»

امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: پیامبراکرم(ص) فرمود: هر کس انگشتر عقیق در دست کند (و دعا کند) خداوند حوایجش را برآورده می‌سازد.»

۶- مانع شکنجه و تازیان از روی ظلم

روزی مردی از کنار امام باقر(ع) عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی‌امیه به ناحق او را تازیانه زده بودند. پس امام باقر(ع) به راوی فرمود: «چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت!؟ بدان همانا اگر انگشتر عقیق در دست داشت، به او تازیانه به ناحق نمی‌زدند.»

۷- ایمنی از شرّ حاکم ظالم و هراس انگیزها

امام باقر(ع) فرمود: «دست نمودن انگشتر عقیق، انسان را از شر سلطان ظالم و هر چه که او از آن می ترسد و می گریزد، نگاه می دارد.»

روزی حاکم شهر دستور داد تا یکی از سادات را بدون جرم دستگیر کنند. وقتی سربازان آن مرد را می بردند، امام صادق(ع) او را در آن وضعیت مشاهده نموده و فرمود« برای او انگشتر عقیق بفرستید( تا آن را در دست کند)». خانواده آن مرد انگشتر عقیقی به او دادند، پس آن مرد از حاکم، اذیت و آزاری ندید.

۸- قرار گرفتن در پناه مخصوص خدا و ولی خدا

اسماعیل فرزند امام صادق(ع) از جدش امام باقر(ع) نقل می کند که حضرت به او فرمود:«ای فرزندم! هر کس شب را صبح کند، در حالی که انگشتر عقیق در دست راست داشته باشد و هنگام صبح قبل از آن که کسی را ببیند، نگین انگشترش را برگرداند، به طوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند و بعد بگوید:

«آمنتُ بالله وحده لا شریک له و کفرت بالجبتِ و الطاغوت و اَمنتُ بسرِّ آل محمد و علانیتهم و ظاهرهم و باطنهم و اَولهم و آخرهم»

خداوند او را در آن روز از شر آن چه از آسمان نازل می‌شود و به سوی آسمان بالا می‌رود و هم چنین از شر آن چه در زمین فرو می‌رود و از آن خارج می‌شود، حفظ می‌کند و در محافظت خدا و ولی خدا به سر می‌برد تا صبح را به شب رساند.»

۹- حرز سلامتی از هر بلا

امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرماید: «انگشتر عقیق در دست کنید که مایه برکت برای شما قرار داده شده است تا از بلاها و حوادث ایمن باشید.»

بشیر از امام باقر(ع) پرسید: «چه نوع نگین و سنگی را برای رکاب انگشترم تهیه کنم؟» حضرت فرمودند: «ای بشیر! چرا غافلی از عقیق قرمز، زرد و سفید؟ (یعنی این نگینها را انتخاب کن) پس هر کس یکی از آنها را انگشتر خود قرار دهد، از جمیع بلاها و حوادث مصون و محفوظ می‌ماند.»

امام صادق(ع) می‌فرماید: «همانا عقیق انسان را در مقابل هر گونه بلا و حادثه ای محافظت می‌کند.»

۱۰- نگاهدار انسان در سفر

امام صادق(ع) می فرماید: «عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر،‌ انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می‌دارد.»

یکی از اصحاب پیامبر(ص) می‌گوید: « روزی مردی نزد پیامبر(ص) آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد. حضرت فرمودند: « چرا انگشتر عقیق در دست نمی‌کند؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می‌کند.»

۱۱- عاقبت بخیر انسان در زندگی

راوی از امام باقر(ع) پرسید: «چه نوع نگین و سنگی را بر روی انگشترم قرار دهم؟» حضرت فرمود: «ای بشیر! چرا از عقیق قرمز، زرد و سفید غافلی؟ هر کس از شیعیان آل محمد (ص) باشد و یکی از سه نوع عقیق را در درست کند، در زندگی‌اش مگر، خیر و برکت و خوبی نمی‌بیند.»

حضرت زهرا(س) از رسول خدا(ص) نقل می‌فرماید: «هر کس انگشتر عقیق در دست کند،‌ همیشه خیر و خوبی می‌بیند.»

پیامبر خدا(ص) می‌فرماید: «خداوند عاقبت کسی را که انگشتر عقیق در دست نماید، بخیر و خوبی ختم می‌کند.»

۱۲- بازداشتن از عذاب خداوند

امام کاظم(ع)‌ از اجداد طاهرینش نقل می‌فرماید: «زمانی که خداوند متعال موسی‌بن‌عمران را خلق کرد (وقتی او را در میقات برسالت مبعوث کرد) با موسی‌بن عمران سخن گفت، سپس خداوند عنایت وی‍‍ژه‌ای بر اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی، کوه عقیق را آفرید، سپس خداوند قسم یاد نمود: به عزتم قسم هرگز نمی‌سوزانم و عذاب نمی‌کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد، بشرط آنکه ولایت علی(ع) را در دل داشته باشد.»

سلمان و ابن عباس از پیامبر(ص) روایت می‌کنند که فرمود: «در سفر معراج، به آن مقامی رسیدم که نزدیک تر از آن به خداوند تصور شدنی نیست. خداوند با من بین دو کوه عقیق سخن گفت و خطاب رسید: یا احمد! همانا من،‌ تو و علی را از نور خودم خلق کردم و این دو کوه عقیق را که در عرش می‌بینی) از نور صورت علی بن ابیطالب خلق کردم. پس به عزت و جلالم قسم می‌خوردم که به راستی خلق کردم این دو کوه عقیق را تا نشانه‌ای باشد میان موجودات و آفریده‌هایم و مؤمنان با این علامت شناخته می‌شوند. (ای رسول ما) براستی به عزتم قسم یاد می‌کند که همانا آتش جهنم را بر کسانی که انگشتر عقیق در دست می‌کنند و ولایت علی(ع) را در سینه دارند و شیعه اویند حرام کردم.»

۱۳- غم زدایی و فرح انگیزی

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «(ای مردم) انگشتر عقیق در دست کنید، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی‌شود.»

۱۴- افزایش امکان برنده شدن در قرعه

امام رضا(ع) فرمود: «کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد، شانس او برای برنده‌شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد