دارالقرآن حاملان نور تبریز

وبلاگ دارالقران حاملان نور تبریز ـ خیابان استاد محمد تقی جعفری (ره)

دارالقرآن حاملان نور تبریز

وبلاگ دارالقران حاملان نور تبریز ـ خیابان استاد محمد تقی جعفری (ره)

منافع آب های آشامیدنی


اب

منافع آبها
از حضرت صادق (علیه السلام): آقاى آشامیدنى هاى بهشتى ، آب است .

از ابى طیفور طبیب : وى گوید به حضرت رضا (علیه السلام) (ابى الحسن الماضى ) وارد شدم و او را از آشامیدن آب نهى کردم ، فرمود: ضرر آب چیست ؟ که غذا را در معده حل مى کند، صفرا را از بین مى برد، و غضب را فرو مى نشاند، و به عقل آدمى مى افزاید، و حرارت بدن را تسکین مى دهد.
از یاسر خادم حضرت رضا (علیه السلام): امام (علیه السلام) فرمود: روى غذا آب زیاد خوردن مانعى ندارد، بعد فرمود: گمان مى کنى که اگر انسان این گونه غذا بخورد: – حضرت هر دو دست را جمع کرد و اشاره به امتلاء معده نمود- بعد روى آن آب نخورد، شکم او پاره نمى شود؟ (و در بعضى نسخه ها: به امتلاء معده دچار نمى گردد).
در آب زمزم
از حضرت صادق (علیه السلام): آب زمزم ، شفاى هر بیمارى است .
و از آن حضرت (علیه السلام): آب زمزم شفا است براى کسى که قصد شفا گرفتن داشته باشد.
و در حدیث دیگر است که : آب زمزم شفاى هر بیمارى است ، و وسیله امن از هر ترس و خوفى است .
در آب ناودان

از صارم (از اصحاب حضرت صادق (علیه السلام)): یکى از اصحاب ما بیمار شد چنان که به حال احتضار افتاده ، به ملاقات حضرت صادق (علیه السلام) رفتم ، امام (علیه السلام) پرسید: صارم ! حال فلان (شخص مریض ) چون است ؟ گفتم : فداى شما در حال احتضار است ، فرمود: من اگر جاى شما بودم ، به او آب ناودان مى دادم . من براى بدست آوردن آب باران ، به همه جا سر زدم ولى پیدا نکردم ، در این بین ابرى پیدا شده و رعد و برقى بر آورد، و شروع به باریدن کرد، من به یکى از مسجدیان مراجعه کردم ، درهمى به او دادم ، و کاسه اى از آب ناودان از وى گرفتم ، و آن را به نزد بیمار بردم و به او خورانیدم ، هنوز از پیش او نرفته بودم که قاووتى خورد، و بهبودى یافت .
در آب آسمان = باران

امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: آب باران بیاشامید، که بدن را پاک و بیماریها را دفع مى کند، خداى متعال مى فرماید: ((خداوند از آسمان بر شما آب فرستاد تا شما را به آن پاکیزه گرداند و آلودگى ها شیطانى را از شما ببرد، و دلهایتان را محکم سازد، و قدمهایتان را ثابت نگهدارد))

 در آب فرات
از خالد بن جریر: حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: اگر من نزد شما (در کوفه ) بودم ، هر روز به فرات مى رفتم و در آن شست و شو مى کردم ، و هر روز یک انار از انارهاى سورى مى خوردم (سورى محلى است در حوالى بغداد).
در آب نیل مصر

على (علیه السلام) فرمود: آب نیل ، دل را مى میراند، سر خود را با گل مصرى نشویید که زمین گیرتان مى سازد.
در آب سرد

امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: بر آدم تبدار آب سرد بریزید، که حرارت تب را فرو مى نشاند.
از امام صادق (علیه السلام): آب سرد حرارت را فرو مى نشاند، و صفرا را تسکین مى بخشد، غذا را در معده حل مى کند، و تب را از بین مى برد.
از صحیفه حضرت رضا (علیه السلام) از على (علیه السلام)، درباره آیه شریفه : ((سپس در آن روز- قیامت از نعمت باز خواست خواهید شد))  فرمود: مراد از این نعمت : خرما، و آب سرد است .
در آب جوش

و از آن حضرت آمده است : آب جوشان ، از هر جهت سودمند است و از هیچ رو، زیان نمى رساند.
و از آن حضرت : هر کس به حمام در آید و سه کف آب گرم بیاشامد، به آب و رنگش افزوده شود، بیمارى او برطرف شود.
از حضرت رضا (علیه السلام): آب ولرم چون هفت جوش بزند و از ظرفى به ظرفى دیگر بریزد تب را مى برد، و به ساقها و پاها نیرو مى بخشد.
در نهى از زیاد آب خوردن

از امام صادق (علیه السلام): از خوردن زیاد آب به پرهیز، که ریشه همه بیماریها است ، فرمود: چرب تناول مى فرمود؛ کم آب مى آشامید، پرسیدند یا رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) کم آب مى خورید؟ فرمود: براى هضم غذا بهتر است .
در ایستاده آب خوردن

امام پنجم (علیه السلام) فرمود: ایستاده آب آشامیدن گواراتر و سالم تر است
از امام صادق (علیه السلام): ایستاده آب خوردن در روز غذا را هضم و گوارا مى کند، و در شب زرد آب تولید مى کند و هر که شب آب بخورد، و بگوید: سلام آب زمزم و فرات بر تو باد! آب او را در آن شب ضرر نرساند.
در نهى از بلعیدن آب

پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: آب را به آرامى بمکید و آن را نبلعید، که بیمارى کبد آرد.
از على (علیه السلام): حضرت از بلعیدن آب در یک نفس نهى فرمود، و فرمود: به سه یا دو نفس بیاشامید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد