دارالقرآن حاملان نور تبریز

وبلاگ دارالقران حاملان نور تبریز ـ خیابان استاد محمد تقی جعفری (ره)

دارالقرآن حاملان نور تبریز

وبلاگ دارالقران حاملان نور تبریز ـ خیابان استاد محمد تقی جعفری (ره)

اطلاعات مفید در مورد ((مهریه))

حکمتهای مهریه:1. مهریه احترام و حرمت قایل شدن به زن است.
2.مالی که در اختیار ش باشد تا از استقلال مالی برخوردار باشد.
3. در نزد بستگانش به خوبی از او یاد کنند.

4.هدیه ای به خود زن داده شود.
تعریف: مهریه پشتوانه اجتماعی زن است.مهریه باید چیزی باشد که مالیت داشته باشد یا منفعت عین مملوکی از قبیل خانه و مزرعه و...یا تعلیماموزش صنعت و..
.مهریه هدیه و پیشکش است از جانب مرد برزن.
مهریه دادنی و گرفتنی است.
مهریه باید چیزی باشد که مرد توان پرداخت آن را داشته باشد.
تاثیر سوء مهریه زیاد:
زیادی مهریه اثار سویی دارد.
امام علی علیه السلام فرمودند: مهریه های زنان را زیاد نکنید زیرا این عمل ایجاد دشمنی میکند.: وسایل الشیعه ج 21 ص 252
شاید منظور حضرت ایجاد اختلاف بین خانواده ها باشد.گاهی هم تا آخر کدورت ایجاد میشود.
پیامبر رحمت فرمودند: در مورد مهریه که مرد میپردازد سخت گیری نکنید و آسان بگیرید زیرا در صورت سخت گیری باعث غضب و کینه میشود .
میزان الحکمه ج 4 ص 279
اگر مهریه کمتری خواسته شود مرد احساس میکند که رعایت حال او را کرده اند . اسلام کم قرار دادن مهریه را مستحب دانسته است و بدان سفارش شده.
ایکاش نسل ما به این موضوع اهمیت می دادند.
نبی مکرم اسلام ص فرمودند: برترین زنان امت من زنانی هستند که زیباتر با عفت تر و کم مهریه ترند.منبع: میزان الحکمه ج 4 ص 279
بهتر است طرف عروس مهریه را کمتر قرار دهند برای ایجاد محبت بیشتر و افزودن از طرف داماد باشد.
سوره قصص ایه 26
اما توصیه اسلام برای گرمی کانون خانواده و محبت بیشتر : اولیای اسلام به زن سفارش کرده که پس از تثبیت مهریه انرا به شوهر ببخشد.
حدیث زیبا از نبی مکرم اسلام: هر زنی که مهریه اش را به همسرش بعد از عقد و قبل از نزدیکی ببخشد خداوند متعال در عوض دینارش پاداش یک بنده ازاد کردن را برای او مینویسد . اگر بعد از نزدیکی ببخشد چی؟ حضرت گفتند این عمل نشانه عمق صفا و محبت است .
منبع: مستدرک ج 15 ص 81
اسلام مهریه را نشانه صدق و صفا و محبت میداند .تازه اگر مهریه بر فرض زیاد باشه دیدید که برای نجات جان شان حاضر اند (خانمها) دستی پولی هم بدهند تا خلاص بشوند.
مالکیت مهریه: از زمان خوانده شدن و جاری شدن خطبه عقد مهریه به زن تعلق میگیرد. اما مالکیت تمام آن، پس از دخول است.
بنا براین زن حق دارد پس از عقد در کل مال ( مهریه) تصرف کند اما اگر قبل از دخول ،زن طلاق داده شود در ان صورت نصف مهریه به شوهر بر میگردد و نصف ان برای زن باقی می ماند.
اما پرداخت مهریه توسط شوهراز کی باید صورت بگیرد؟
بستگی داره به قرارداد.یکجا به صورت مدت دار.مقداری بصورت حال و مقداری به صورت مدت دار.
مواردی که زن مهریه ندارد:اگر زن شوهرش را فریب داده باشد:
1.اما مهر المثل داده میشود. تدلیس باعث محرومیت زن از مهریه میشه .البته اگه قبل از دخول باشه و نکاح فسخ شده باشه در اون صورت لازم نیست مهر پرداخت شوداما بعد از فسخ در صورتی که تدلیس کننده خود زن باشد لازم نیست مهر را بپردازد ولی اگر تدلیس کننده غیر زن باشد باید مهریه زن را کاملا بپردازد
جامع المسایل ،مرحوم حضرت ایت الله لنکرانیج 1 ص 424
کی مهریه کمتر داده میشود؟
اگه بعد از دخول طلاق صورت بگیره یا زوج بمیرد باید تمام مهریه را بدهداما اگر بعد از عقد و قبل از دخول زن را طلاق بدهدباید نصف مهریه را به او بپردازدو اما اگر بعد از عقد و قبل از دخول ، زوج بمیرهمورد اختلاف است که ایا نصف مهر داده شود یا تمام مهریه.
حکم بخشیدن مهریه:
همین که زن بگه مهرمو بخشیدم این کافیستالبته شوهر هم باید هبه را قبول کند.البته زوجه حق رجوع در هبه هم ندارد .در سوره نساء ایه 4 مهر زنان را بطور کامل به عنوان یک بد هی یا عطیه به انان بپردازد اما اگر انها چیزی از ان را با رضایت خاطر به شما ببخشند حلال و گوارا مصرف کنید .
نحله : در لغت به معنی بدهی و دین امده در این ایه به معنی بخشش و عطیه هم هست .
راغب در مفردات گفته: نحل به معنی زنبور عسل است چون بخشش و عطیه شباهتی به کار زنبوران عسل در دادن عسل دارد.
اما صدقات هن:جمع صداق به معنی مهر است که اشاره دارد به یکی از حقوق زنان. در ج 3 تفسیر نمونه ص 262
اگه مهریه (نحله) به معنی عطیه و بخشش باشدتفسیرش این است:مهر را که یک عطیه الهی است و خدا به خاطر این که زن حقوق بیشتری در اجتماع داشته باشد و ضعف نسبی جسمی او از این راه جبران گردد به طور کامل ادا کنید.
امام حسین ع : ما با زنانی ازدواج کردیم و سیره و روش ما این است که مهریه ی انان را پس از ازدواج به انها میپردازیم. و چون همسران ما امکانات مالی پیدا میکنند برای خود لوازم خانه میخرند،اینها به ما تعلق ندارد.
منبع: دعایم الاسلام ج2 ص 159
نبی رحمت ص: هر کس نسبت به مهریه همسرش ظلم روا بدارد در نزد خداوند جزو افراد زنا کننده محسوب میشود و خدا میفرماید: بنده من
کنیزم را با شریعتم به تو تزویج نمودمو تو به عهدت وفا نکردی،پس خود شخصا عهده دار گرفتن حق زن میشود .
پس حق زن همه حسنات مرد را فرا میگیردتا جایی که هنوز حقش کاملا استیفاء نشده است پس امر میشود که شوهر را به آتش اندازند.
منبع بحار الانوار ج 7 ص 214

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد